KLM

Campaign designer

Custom CMS

KLM faciliteert al ruim 98 jaar (internationale) vluchten van en naar het buitenland. Door te vliegen met KLM vluchten en vliegtuigen genieten consumenten en bedrijven van high class vluchten met een passend servicelevel. Schiphol en daarmee Nederland gelden als thuishaven van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.

Brede pakket

Het aanbieden van vluchten gaat gepaard met het verkopen van tickets. Er is KLM veel aangelegen om het brede pakket aan vluchten dat ze aanbieden to voorzien van een hoge dekkingsgraad. Ticket sales zijn hierin ontzettend belangrijk.  

Om op grote schaal activatie en ticket sales campagne te kunnen uitrollen was KLM op zoek naar een centrale digitale toepassing voor het creëren en beheren van digitale (sales) campagnes op mondiale schaal.

Campaign designer

Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van de KLM Campaign Designer. Een digitaal content managementsysteem waarin diverse stakeholders (KLM Hoofdkantoor, KLM’s servicebureau MEDEAM en de KLM (local) Markets samen werken in het creëren en onderhouden van campagne pagina’s.

Vanuit de Campaign Designer worden alle campagne materialen gefaciliteerd. Een centrale rol hierin is weggelegd voor de landingspagina’s. Vanuit de Campaign Designer heeft KLM de mogelijkheid om de bestemmingen te selecteren en te positioneren op gewenste posities op de pagina begeleid door de beste mogelijke gelokaliseerde copy. De Campaign Designer ondersteunt alle facetten matchend aan de customer journey voor de KLM consument.

Kortweg voorziet de tool de volgende functionaliteiten:

  • Oprichten van lokale (sales) campagnes, gelinkt aan market en taal. Meertaligheid wordt hierbij ondersteund.
  • Definiëren van benodigde kanaal assets en landing page invulling aan de hand van predefined settings.
  • Uploaden van bestemmingen in diverse class types (economy en business). 
  • Selecteren van bestemmingen op de landingspagina + actieve kanalen.
  • Beheren en faciliteren van taal bestanden voor het vertaalproces.
  • Revisie van copy door alle stakeholders.
  • Preview functionaliteit voor email uitwerking en landingspagina.
  • Deployment ondersteuning. Pagina’s kunnen vanuit de tool online en offline worden gezet.

Efficiënt

Het opzetten van deze centrale tooling heeft ervoor gezorgd dat KLM in staat is om efficiënter campagnepagina’s op te zetten, waardoor het creatie proces minimaal gehalveerd is.  

Het efficiënter opzetten van campagne uitingen heeft geleid tot het op grotere schaal creëren van campagnes (jaarlijks meer campagnes gedraaid).  

Daarnaast is de Campaign Designer opgezet vanuit vaste elementen vanuit de KLM organisatie wat ervoor zorgt dat campagne concepten naast elkaar kunnen bewegen waardoor het mogelijk is om meerdere campagnes pagina’s voor één markt tegelijkertijd actief te hebben.

Bekijk ook..